+358-400-803-640

Saatko riittävästi C-vitamiinia?

C-vitamiinin eli askorbiinihapon puute johtaa muutoksiin sidekudoksen rakenteessa, rasvojen aineenvaihdunnassa ja hermojen toiminnassa. Vakavana puutostautina on kauan tunnettu keripukki, jonka oireina ovat anemia, lisääntynyt verenvuototaipumus erityisesti ikenissä, kipu säärissä ja lihasheikkous. Keripukin kehittyminen edellyttää kuitenkin pitkään jatkunutta heikkoa C-vitamiinin saantia ja se on nykyään erittäin harvinaista. Nykyisin voi kuitenkin esiintyä C-vitamiinin suboptimaalista saantia eli lievää C-vitamiinin vajausta. Lievä puute ilmenee väsymyksenä (“kevätväsymys”), lihaskipuina ja stressin sietokyvyn heikkenemisenä. Oireina voi ilmetä myös yleistä heikkouden tunnetta, ruokahaluttomuutta, haavojen hidasta paranemista ja hengenahdistusta.

C-vitamiinia ei juuri varastoidu elimistöön, eikä sillä ole myrkyllisiä vaikutuksia, joskin epäillään, että hyvin suuret annokset edistävät munuaiskivien kehittymistä.

***

C-vitamiinia saat parhaiten tuoreista kasviksista, hedelmistä, marjoista ja perunasta. Keittäminen tuhoaa C-vitamiinin.

C-vitamiini on vesiliukoinen vitamiini, jota elimistö ei pysty varastoimaan. Siksi sitä on saatava ravinnosta säännöllisesti.

Suomessa C-vitamiinin puutostauti, keripukki, oli tavallinen ongelma vielä 1800-luvun lopulla keväisin pitkien talvien jälkeen. Kaikki tuore ja vihreä oli syöty eikä uutta vielä versonut. Nykyään tauti on Suomessakin historiaa.

C-vitamiinin puutos vaikuttaa ihmisen kollageenituotantoon. Se ilmenee haavojen hitaana paranemisena, apatiana ja heikkouden tunteena, mustelmina, nivelkipuna ja ikenien verenvuorona.

C-vitamiinin puute aiheuttaa väsymystä ja infektioherkkyyttä. Lievä puute ilmenee väsymyksenä, lihaskipuina ja stressin sietokyvyn heikkenemisenä. Oireina voi ilmetä myös ruokahaluttomuutta, haavojen hidasta paranemista, mustelmia, nivelkipua ja ikenien verenvuotoa. 

Jotkut diabeetikot voivat välttää hedelmiä, koska ne sisältävät sokeria. C-vitamiinin puutosta voi olla myös vähähiilihydraattista ruokavaliota noudattavilla ihmisillä, jotka siksi välttävät hedelmiä.

C-vitamiinin tarvetta lisäävät mm. tupakointi, sairaudet, toipilasaika, stressi ja runsas liikunta. Vanhuksilla C-vitamiinin vajaus on yleistä yksipuolisen ruokavalion vuoksi.

 

 

 

 

https://yle.fi/uutiset/3-9323206